STRECHING

Stretching är viktigt för att musklerna inte ska bli stela och för att du ska behålla din rörlighet och är en viktig del i vissa behandling hos oss på Hälsofrid. Tränar du dina muskler blir de stelare. Om du inte tränar rörlighet kommer dina muskler att bli stelare och stelare vilket kan leda till minskad funktionalitet och lättare för att få skador.

Vi har fyra olika formera av streching, och  processer för hur vi utför strechingen på kunder som behöver den.

1. Vi kommer att stretcha dig på en massagebänk försedd med en värmemadrass som hjälper musklerna att slappna av.

2. Sedan börjar vi att stretcha ut alla dina muskler från fötterna, benen, ryggen, armar upp till
nacken. Stretching innebär att du töjer ut dina muskler. Detta kan du göra på olika sätt så som aktiv, passivt, statisk stretching eller dynamisk stretching.

  • Aktiv stretching: Du töjer ut din muskel med hjälp av din egen muskelkraft. Exempelvis så spänner du framsida lår för att töja baksida lår.
  • Passiv stretching: Du använder din vikt, ett redskap eller en partner för att töja ut en muskel.
  • Statisk stretching: Du går till ett ytterläge för att sedan hålla kvar ytterläget i 30-60 sekunder.
  • Dynamisk stretching: Du rör dig hela tiden och uppnår bara ytterläget i en sekund.

Dessa fyra former av stretching kan blandas så som exempel passiv statisk stretching eller aktiv dynamisk stretching.

without
https://www.halsofrid.se/wp-content/themes/hazel/
https://www.halsofrid.se/
#d8d8d8
style2
paged
Loading posts...
/storage/content/58/171258/halsofrid.se/public_html/
#
on
none
loading
#
Sort Gallery
on
yes
yes
off
on
on